کد قالب کانون فضای مجازی چیست؟ (بخش سوم)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 392
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 392
بازدید ماه : 620
بازدید کل : 153276
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 24 اسفند 1401
 
شبکه مجازی

فضای مجازی چیست؟ (بخش سوم)

در حال حاضر شش نوع شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباط و تعامل، در جهان وجود دارد.
 

 

چکیده : اینترنت ابزار ورود به فضای مجازی است؛ در واقع ایـنترنت، به عنوان یکی از کارآمـدترین رسانه‌های جهانی برای برقراری ارتباط و تـعامل بین المللی، نقش تعیین کننده­ای در انتقال فرهنگ و اطلاعات دارد.

 

 

مقدمه

مواجهه امروزی با فضای مجازی که به گفته کارشناسان و صاحب نظران به عرصه حقیقی زندگی بشر تبدیل شده است، چالش ­هایی را در جامعه ایجاد کرده است که حاصل توسعه سریع اینترنت و شبکه­ های اجتماعی و پایین بودن دانش رسانه ­ای جامعه است. در بخش اول این مقاله، با فضای مجازی و در بخش دوم با ویژگی­ های فضای مجازی آشنا شدیم. در این بخش به معرفی برخی از کلیدواژه­ها و اصطلاحات فضای مجازی می پردازیم.

آشنایی با اصطلاحات فضای مجازی

1. رایانامه (ای­میل)
رایانامه ها از پرکاربردترین سرویس­های فضای مجازی است.رایانامه در واقع صندوق پست الکترونیکی است که جایگزین صندوق پست فیزیکی شده است. شرکت­های گوناگون، سازمان­ها، نهادها، شخصیت­­های حقوقی و افراد عادی ترجیح می دهند به جای ارسال نامه از طریق پست یا نمابر (فکس)،از رایانامه استفاده کنند. یاهو (Yahoo) اولین رایانامه محبوب ایرانیان و پس از آن سرویس جی­میل (Gmail) با نوآوری و تنوع در خدمات گوی سبقت را از یاهو ربود. بین سرویس­های ارایه­دهنده ایمیل، هات­میل (Hotmail) نیز در رده سوم قرار می گیرد

2. بازی رایانه­ ای (گیم)
 دومین شبکه ارتباطی در فضای اینترنت، بازی­های رایانه ای است.کاربران این شبکه گسترده جهانی را بازی­بازانی تشکیل می­دهند که در دنیای بازی به آنان بازی­خور یا گیمر می­گویند. بازی­های رایانه­ای براساس روند و نحوه انجام بازی به ژانر یا سبکهای مختلفی تقسیم بندی می شوند : سبک اکشن (هیجانی)، سبک تیراندازی، سبک ماجراجویی، سبک استراتژی، سبک شبیه­سازی، سبک ورزشی و سبک معمایی.

3. انجمن ­ها و تالارهای گفت وگو (فروم)
انجمن جایی است که کاربران در آن درباره موضوع خاصی به صورت عمومی و یا تخصصی به تبادل اطلاعات می­پردازند. کاربران در انجمن مانند شبکه­های اجتماعی، ارتباط برخط میا­ن­فردی صوتی و تصویری ندارند، بلکه تنها می توانند درباره موضوع خاصی در اتاقی عمومی به بحث و تبادل نظر بپردازند و برای کاربران دیگر پیام خصوصی بفرستند و یا دریافت کنند. وجه تمایز این تالارها از دیگر شبکه­ها، این است که معمولا تالارها جایی است برای یادگیری آنچه فرد نمی داند.

4. شبکه اجتماعی
شبکه های اجتماعی مجموعه ­ای عموما از افراد یا سازمان­ها هستند که به وسیله یک یا چند نوع خاص از وابستگی- مانند ایده ها و تبادلات مالی، دوست­ها، خویشاوندی، لینک­های وب و ...- به هم متصل شده­اند. در حال حاضر شش نوع شبکه اجتماعی در جهان وجود دارد:
* شبکه­­ های اجتماعی متن محور: در این نوع از شبکه ­ها کاربران بیشتر از متن برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می کنند؛ « گوگل ­پلاس» و« فیس بوک» از مشهورترین شبکه­ های اجتماع متن­محور هستند.
* شبکه­ های اجتماعی فیلم­ محور: در این شبکه­ ها، زبان برقرای ارتباط و سخن گفتن، فیلم است. یوتیوب و سایت داخلی آپارات از معروف­ترین شبکه ­های اجتماعی فیلم ­محور هستند.
* شبکه ­های اجتماعی تصویر­محور: در این شبکه ­ها، کاربران با ارسال تصاویر با دیگران ارتباط برقرار می کنند. و بیش از هرچیز از این ابزار برای انتقال اهداف خود استفاده می کنند. «اینستاگرام» و « فلیکر» از این دسته شبکه ­ها هستند.
* شبکه­ های اجتماعی موضوع محور: آنچه بیش از هرچیز به ارتباط در این شبکه جهت می­دهد، موضوع شبکه است؛ یعنی مهم نیست که کاربران از چه ابزاری برای برقراری ارتباط استفاده میکنند، بلکه موضوع مورد بحث اهمیت دارد. این نوع از شبکه ­های اجتماعی بیشترین تنوع را دارند؛ برای مثال موضوعاتی مانند کاریابی، تجارت، همکلاسی های قدیمی، نگهداری از حیوانات خانگی و ... هریک حداقل شبکه ­ای اجتماعی را به خود اختصاص داده ­اند. شبکه ­های «لینکدین»، «کلاسمیت» و «داگاستر» از این نوع شبکه­ها هستند.
* شبکه­ های مخاطب ­محور: مخاطب مهم­ترین دلیل به وجود آمدن این نوع شبکه است. شبکه اجتماعی «نی نی فیس» با محوریت کودک و «امپرس» با محوریت زنان از جمله این شبکه ­ها محسوب می­شوند.
* شبکه­ های اجتماعی خدمات­ محور: در این نوع از شبکه­ ها خدماتی مانند تماس صوتی و تصویری، سرگرمی، فروشگاه آنلاین، پیام ­رسانی و خدمات عمومی از قبیل کرایه تاکسی، تعیین وقت دکتر، پرداخت قبض برق و ... ارایه می­شود. از بین این نرم افزارها، آن دسته که امکان تماس صوتی و تصویری ارایه می­دهند در حقیقت همراه شما ،زیرا امکانات اپراتور تلفن همراه را اعم از تماس صوتی و تصویری، ارسال پیام و ارسال محتویات چندرسانه ­ای، نمایش افرادی که در اطرافتان از این برنامه استفاده می­ کنند و تشکیل گروه­ های گوناگون را در اختیار دارند. این نوع از شبکه­ ها، در خارج از کشور، «برنامه ارتباطی» نامیده می شوند.

پایان...

گردآوری :
خانم اسفندیار


منبع : محمد حسین سیاح طاهری و دیگران؛ (1395)، حقیقت مجازی، انتشارات مرکز ملی فضای مجازی

بیشتر بخوانید:


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: فضای مجازی شناسی
برچسب‌ها: فضای مجازی شناسی